Er waren eens drie zussen. De eerste was mooi, de tweede was prachtig en de jongste was net zo wonderschoon als ze lief was. Ze werd aanbeden door alle jongens en dat maakte de andere meisjes en vrouwen erg achterdochtig. Terwijl haar zussen trouwden en een gewoon leven opbouwden, was het duidelijk dat de jongste zuster alleen was en altijd alleen zou blijven.
Zo begint het verhaal van Ezelman. Over een verboden liefde, over het overwinnen van tegenslagen, over de kracht van liefde en de kracht van wraak. Het verhaal is gebaseerd op de mythe van Amor en Psyche, het bekendste verhaal uit de roman “ De Gouden ezel” van Apuleus (2e eeuw na X) en werd tijdens Kunstvloed 2018 op zaterdag en zondag 8, 9, 15 en 16 september dagelijks 3 maal verteld onder de eeuwenoude balken, tussen tractoren, opslag en spinrag in de boerenschuur van de familie Veldman aan het Sauwerdermaar in Sauwerd.
Verhalen van Ezelman, een beeldende voorstelling met poppen, maskers en muziek wordt gespeeld door Vincent Alders, met eindregie van Lies van der Wiel.
Het bestuur van Stichting Kunstvloed over de voorstelling Ezelman:
Holle Vaten, het succes van de kunstvloed 2018, het meest lovend over gesproken. Grote hulde voor Vincent.
Verdere Informatie
Apuleius roman ‘Metamorfosen’, beter bekend onder de titel ‘De gouden ezel’ en prachtig vertaald door Vincent Hunnink is één aaneenschakeling van vooral erotische avonturen met doorgaans fatale afloop. De hoofd persoon Lucius is een Corinthiër die in het Noord-Griekse Thessalië, dat om zijn tovenarij bekendstond, per abuis in een ezel wordt veranderd. In die hoedanigheid ondergaat hij diepe vernederingen, maar is hij ook getuige van buitengewoon amusante gebeurtenissen en verneemt hij het ene sterke verhaal na het andere. Zo hoort hij in een rovershol het sprookje van Psyche en Cupido, dat het centrum van de roman vormt. Nadat hij door de omvang van zijn geslacht de wellust van een rijke vrouw heeft opgewekt en, na haar diep bevredigd te hebben achtergelaten, de opdracht krijgt in het theater een moordenares te bestijgen, weet Lucius te ontsnappen. In een droom verschijnt hem de godin Isis, die hem vertelt hoe hij weer mens kan worden. Na zijn tweede metamorfose treedt hij in dienst van de godin.
Het is een zeer toegankelijk en goedlopend geschreven verhaal, maar ook een ingenieus kunstwerk vol grappige en knappe toespelingen op de Griekse en Romeinse literatuur en filosofie. Achter de oppervlakte van het verhaal gaan steeds suggesties van grote diepte schuil, die elke lezer weer anders zal interpreteren; eigenlijk een post-moderne roman avant-la-lettre. Aan de ene kant staan lezers die menen dat Apuleius de filosofie en religie heeft willen bespotten door ze in een scabreuze context te zetten, aan de andere kant wordt beweerd dat de ernstige lading zo juist extra reliëf krijgt.
Deze dualiteit levert mij genoeg stof voor de ontwikkeling van een interessant theatraal personage “Ezelman” , een mengelmoes van De Lucius uit het boek, mijzelf en andere personificaties van ezels uit de literatuur. Ook het verhaal van Psyche en Eros is niet alleen een mooi liefdesverhaal, maar roept ook vragen op; er zijn veel interpretaties te bedenken van wat het betekent dat het sterfelijke meisje Psyche (haar naam betekent ziel en vlinder) trouwt met de god Eros en van Zeus een goddelijke onsterfelijke status krijgt en wordt opgenomen in de Godenwereld.
In het oorspronkelijke verhaal speelt de behekste omgeving een bepalende rol in de avonturen waarmee de hoofdpersonen geconfronteerd worden, maar ook in de oplossing hiervan. Ik heb afgelopen herfst in een eeuwenoude grote boerenschuur, tussen spinrag en tractoren een sterk verkorte versie gespeeld. De voorstelling speelde zich af op verschillende plekken in deze schuur, waardoor er een samenhang ontstond tussen de “bezielde” (wat dat ook mag wezen) omgeving en het verhaal.
Ik ga de komende tijd het verhaal verder ontwikkelen op andere locaties en uiteindelijk uitwerken naar een voorstelling voor theater.