Kunstonderneming Oosterkade organiseerde in het kader van fotomanifestatie Noorderlicht ‘Sense of Space’ het project ‘9 Private Plaatsen’. Vincent Alders ontwierp 9 Private Plaatsen en nodigde 9 kunstenaars uit om deze plaatsen in te richten. De bezoeker kreeg van iedere ruimte opeenvolgend de sleutel en vertoefde daar enkele minuten alleen. Tijdens dit bezoek werd in elke ruimte een foto gemaakt. De bezoeker kon de privé-catalogus ‘Souvenir 9 Private Plaatsen’ bestellen met daarin de unieke foto’s van zijn bezoek. Deze foto’s gaven zowel een andere kijk op de bezochte ruimtes als op het bezoek.
Private Plaats no 1
.J A C K V A N D E R P A L E N.
Architect
Jack van der Palen bedacht een negatieve ruimte: een ruimte die op je af komt. Een volume met een opening. Met schuine gekleurde wanden. Door de opening komt een bundel licht. Je zou je hoofd erdoor kunnen steken of erdoorheen kunnen klimmen. De ruimte die achter de opening ligt, laat zich niet zo makkelijk kennen. De werkelijke ruimte ervaar je pas als de foto is genomen.
Private Plaats no 2
.A N J A S W I N T.
Beeldend Kunstenaar
Voor ‘9 Private Plaatsen’ stelde Anja Swint zichzelf de volgende vragen: wat is privaat, wanneer wordt iemand zich bewust van zijn aanwezigheid in een private ruimte en hoe voelt dat dan? De uiteindelijke ruimte en de foto van de bezoeker daarin zal een verslag zijn van het zoeken naar beelden, gebeurtenissen en sferen die voor Swint de eigenschappen van fluisteren bezitten: het zoeken naar een beeldend equivalent van fluisteren. De wanden zijn met schoolkrijt door Swint beschreven, uitgeveegd en overschreven. Pas op de foto wordt de afbeelding op de vloer zichtbaar.
Private Plaats no 3
.D E T T E T E N D O E S C H A T E.
Beeldend kunstenaar.
Het idee van ‘9 Private Plaatsen’, waarbij de aanwezigheid van de bezoeker in de ruimte onderdeel van het project is, sluit aan bij de manier waarop Dette ten Doeschate graag werkt. De bezoeker betreedt een ruimte en ziet iets alledaags waarvan het referentiekader aan het wankelen is gebracht. Een schilderij blijkt een doorkijkje naar een andere ruimte te zijn.
Private Plaats no 4
.A R J E N B O E R S T R A.
Beeldend kunstenaar.
Met een luchtbuks schiet de bezoeker een pluimpje op een kaart van Groningen en omgeving. Arjen Boerstra laat de bezoeker de plek bepalen waar hij een foto maakt.
Private Plaats no 5
.B A R T F M D R O O G.
Dichter
Vier dichters over ruimte. U kunt plaats nemen in de ruimte. U kunt de ruimte zien. U kunt de ruimte lezen. U kunt de ruimte horen. Aan u de keus. Elke twee weken passeert een andere dichter de ruimte: Tjitse Hofman, net als Bart FM Droog ook van Dichters uit Epibreren, Ronald Ohlsen, en Albertina Soepboer. Henk Veenstra fotografeerde de dichters in hun specifieke ruimte en Jan Klug filmde de dichters terwijl zij voordragen uit eigen werk.
Private Plaats no 6
.K L A A R T J E P A N D E R.
Beeldend kunstenaar
In de installatie van Klaartje Pander, ‘Illusionary life’, treed je als kijker binnen in de sfeer van een ander. Je ziet een projectie van iets dat net gebeurd zou kunnen zijn, al is niet meteen duidelijk wat dat precies is. Een intiem gegeven dat, behalve dat het als shockerend ervaren kan worden, ook vragen oproept. De bezoeker wordt middels de foto die genomen wordt, deel van de installatie.
Private Plaats no 7
.E L S B R O U W E R.
Beeldend kunstenaar
Frisse geuren,
onderdoor, middenin,
licht en lijnen,
een zomerbriesje dat het een en ander doet opwaaien…
Private Plaats no 8 en 9
.W I L L E K E V A N D E R M E E R .
Beeldend kunstenaar
.H A N S S C H A A P.
fotograaf
Buiten op de kade van de Oosterhaven staat een mensgrote Camera Obscura. Willeke van der Meer heeft deze ton gebouwd die een diameter heeft van de reikwijdte van haar armen en iets hoger is dan zij zelf. In de ton ervaart ze dat er nog een andere wereld blijkt te bestaan die voorheen onzichtbaar was. Speciaal voor het publiek is er een deurtje in de ton gemaakt zodat de bezoeker naar binnen kan. Het betreft een samenwerking tussen Willeke van der Meer en Hans Schaap. Als je de camera binnen gaat zie je in het duister langzaam de buitenwereld op de wand geprojecteerd worden: op z’n kop. Terwijl je zelf onttrokken bent aan de omgeving, kun je deze als een film gadeslaan. Tijdens de aanwezigheid van de bezoeker wordt er een foto gemaakt.